Rotel se svojí novou řadou 12 hledá co nejbližší naplnění svého ideálu – kvalitní high fidelity za rozumné ceny. Nutno říci, že se mu daří a hranice vybavenosti a kvality v dané cenové třídě rozhodně rozšiřuje směrem pozitivním pro zákazníka a posluchače. Celé série pak pokrývá všechny nároky na moderní domácí audio reprodukci – kromě již testovaného integrovaného zesilovače a tuneru / streameru si dnes představíme i přehrávač digitálních kotoučků.

Model RCD-12 zapadá designově do nové linie bez jediného vybočení – tenčí, ale pěkně obrobený hliníkový panel drží u těla masivní nýty, propůjčující přístroji v kombinaci s jeho jednoduchostí až industriální vzhled. Dominantou je centrálně umístěný dvouřádkový displej nevelkých rozměrů, ale s výborně čitelnými znaky. Pod ním zeje otvor štěrbinové mechaniky, velmi rozumné řešení načítání disků. Eliminuje křehký mechanismus šuplíku, při vkládání ještě disk očistí a samotné načítání je excelentně rychlé. Kromě spínacího tlačítka tu najdeme už jen šest maličkých tlačítek pro nejnutnější kontrolu přehrávání.

Všechny funkce přehrávače jsou tak dosažitelné hlavně přes dálkové ovládání. Ergonomicky je sice ucházející, ale vzhledově by si tedy rozhodně zasloužilo jiné provedení. Dokonce i věžička za pár tisíc korun mívá často pohlednější dálkový ovladač.

Zadní panel přístroje je též absolutní jednoduchost sama – jeden pár analogových RCA výstupů, jeden koaxiální a jeden optický digitální výstup jsou kompletní výbavou, kterou bychom si mohli přát. Najdeme tu i mini-USB vstup s nápisem Upgrade, slibující možnost aktualizace. Připojení Rotel Link umožňuje při propojení s RT-12 ovládat i CD přehrávač přes mobilní aplikaci, 12V spouštěč pak usnadňuje integraci s ovládacími systémy. Dále už na popis v exteriéru nic nezbývá, Rotel RCD-12 se skutečně drží těch nejjednodušších linií a „výrazových prostředků“.

Ani vnitřek pěti a půl kilového přístroje není ničím obzvláště výjimečný či jedinečný, ale zato je na danou cenovou třídu rozumně sestavený. Trafo pochází z interní produkce Rotel, napájení pro digitální a analogovou sekci je separátní a hlavním strůjcem zvuku je D/A čip Wolfson WM8740. Ten teoreticky zvládá až rozlišení 24 bitů a vzorkovací frekvenci 192 kHz. Dynamický rozsah je 96dB.

Rotel RCD-12 jsme poslouchali hlavně v kombinaci s jeho sériovými souputníky, tunerem RT-12 a integrovaným zesilovačem RA-12. K dispozici byl ještě integrovaný NAD C370, koncový Xindak PA-M a sluchátkový / řídící Xindak H1. Za další zdroje signálu pak posloužily Pioneer BDP-LX71 či KingRex UD384. Připojili jsme reprosoustavy Harbeth Monitor 30, Quadral Ascent 90 a Cabasse MT31 Jersey. Propojovací a reproduktorová kabeláž nesla značky QUAD, ProAc, Eagle Cable a Monster Cable, filtraci elektrického proudu řešil Xindak XF-2000B.

RCD-12 se snaží být co nejvěrnější a jde na to přímou, nepřibarvenou a až technickou cestou. Staví na prokreslenosti, přesnosti a přehlednosti celého pásma, ovšem v trochu útlejším objemu. Neznamená to ale nevyrovnanost frekvenčního spektra, dokonce i energie je adekvátní – Rotel v ničem nepřehání, nic nepřidává. V tom v podstatě RCD-12 sdílí charakter s ostatními sourozenci z nové série.

Přehlednost a množství informací spolu s přesností reprodukce oceníme v každém hudebním žánru, Rotel umí klid vnést klid a dobrý nadhled i do „zamotanějších“ nahrávek typu nu-metalových Cocotte Minute. Třeba v jejich „Sado Disco“ můžeme sledovat jednotlivé nástroje, kytary mají ostré, ale nikoliv agresivní tóny, zatímco basová linka v kombinaci s bicími pulsuje až mechanickým rytmem, i když rozhodně není objemově přehnaná a nevzbuzuje dojem, že brzy vysype skla z vašich oken.

Jistá umírněnost v projevu se vyplácí hlavě v oblasti čitelnosti detailů nahrávek. Ve Vivaldiho „La Stravaganza Concerto op. 4 no. 3 – Allegro“ (Crystal Cable Arabesque) předvádí velmi přehledné tóny houslí s adekvátní porcí energie. Housle snad zní o maličko techničtěji, Rotel nepřekypuje něhou a emocemi, ale zato dostává z nahrávky na danou cenovou třídu velmi příjemné množství informací, odkrývajících velikost nástrojů, stejně tak jako precizně prezentuje rytmus a plynulost nahrávky.

Perfektně uspořádaná a kontrolovaná je i nahrávka „No Sanctuary“ Chrise Jonese, kterou najdeme na sampleru Stockfish Records. Masivní spodní linka kytary tu nemá razanci rozjetého nákladního vlaku, ale zato můžeme sledovat přesný, dlouhý dozvuk bez ztrácejících se informací. Tonální vyvážení není ani světlé, ani temné – balanc frekvenčního spektra je prostě a jednoduše „adekvátní“.

U lidských hlasů je kupodivu pocit „studiovosti“ nejmenší – hlasy jsou přirozeně barevné, prokreslené a (nejen) jejich podání velmi transparentní. Dokazuje to smíšený sbor v Palestrinově „Pie Jesu“, jehož reprodukce je oříškem pro lecjaký přístroj a často tu hlasy, vystupující v hodně rezonujícím prostoru až do nebeských výšek působí agresivně. Přestože RCD-12 je reprodukuje hodně prezentně, musíte však vytočit hlasitost hodně doprava, aby se zvuk stal nepříjemným. Rotel se s překvapivou agilitou drží skálopevné kontroly a lehkosti. Mužské i ženské vokály mají přirozené zabarvení, pro úplné přiblížení realitě jim ale schází trocha hebkosti, něhy a plnosti. V cenové třídě jde ale pořád o velmi povedenou reprodukci.

„Velká brány Kyjevská“ z již zmiňovaného sampleru Crystal Cable Arabesque pak ukazuje na slušné dynamické schopnosti přehrávače. Zvuk má přes menší objem příjemný tah na branku a plyne si živým tempem. Jednotlivé nástrojové sekce jsou slušně separované a hlavním dojmem je tu opět kontrola a čitelnost celé nahrávky.

Rotel RCD-12 je rozumným zástupcem po všech stránkách – nabízí velmi dobré výrobní provedení za velmi rozumnou cenu, jeho rozumný zvuk nabízí rozumnou kontrolu, rozumný objem zvuku a víc než rozumné množství kontroly a reprodukovaných informací. Jedná se o přístroj, který si na nic nehraje, nabízí za stále ještě dostupnou cenu solidní a chvályhodně přesný hudební výkon a i když sází spíše na preciznost, než na silné emoce, mnohým se bude líbit právě pro sklony k upřímnosti a realismu. Je radost koupit přístroj schopný potěšit i při kritickém poslechu, napříč hudebními žánry a přitom schopný nezruinovat vaši peněženku.

Kč 16 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ precizní, přímý zvuk

+ dostatek detailů a kontrola nad zvukem

+ rychlá a tichá mechanika

ZÁPORY

- zvuk není příliš muzikální, spíše techničtější

- nerozvibruje vám okna, objem je trochu útlejší

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Eurostar Ostrava

www.eurostar-ostrava.cz – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 323 606 877

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

  • Heco In Vita 9

    Víc než pětasedmdesátiletá historie zajistila německé značce Heco pevnou pozici mezi výrobci Hi-Fi reprosoustav. Ačkoliv společnost klade důraz na dostupnější modely, najdete v jejich nabídce také řekněme prémiové produkty, třeba…

    07. květen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • WiiM Amp

    Značka WiiM je mladá a soustředěná primárně na dostupné, ale přitom zvukově solidní, moderně pojaté audio produkty s akcentem na streaming. Nejnověji však do svého portfolia zařadila až neuvěřitelně levný…

    07. květen 2024

    Kategorie: Zesilovače integrované Autor: Daniel Březina
  • T+A SDV 3100 HV

    Němečtí T+A patří ve světě high-endového zvuku fakticky k velkovýrobcům a je až neuvěřitelné, že prodejní dominantou jejich portfolia je nejvyšší modelová řada HV, vezmeme-li v potaz nemalé cenovky jednotlivých…

    03. květen 2024

    Kategorie: D/A převodníky Autor: Daniel Březina
  • Voodoo Labs Carbon Age

    Němečtí (ač v Londýně registrovaní a rodilým seveřanem založení) Voodoo Labs jsou možná lehce „alternativní“ značkou, zejména v tom smyslu, že funkce a podstata jejich kabeláže je pro ně zjevně…

    30. duben 2024

    Kategorie: Kabely reproduktorové Autor: Daniel Březina
  • Clearaudio Concept Signature & Satisfy Kardan Signature & Concept MC Signature

    Gramofony Clearaudio (a mimo jiné i přenosky, ramena či přidružená elektronika) vznikají v srdci Německa od roku 1979 díky péči rodiny Suchych, přičemž se jejich snažení zaměřuje primárně na prémiový…

    30. duben 2024

    Kategorie: Gramofony a analog Autor: Daniel Březina
  • Marantz STEREO 70s

    Japonský Marantz se svými úctyhodnými 70 lety existence stihl být založen v New Yorku a po odchodu Saula Marantze přestěhován do Japonska, takže dnes jej téměř bezvýhradně vnímán právě jako…

    30. duben 2024

    Kategorie: Zesilovače integrované Autor: Daniel Březina
  • B.audio Alpha One

    Francouzskou firmu B.audio lze určitě počítat mezi mladší značky, však ji bratři Cédric a Sebastian Bermannové (s dopomocí otce Gérarda) založili mezi alsaskými vinicemi na východě Francie roku 2016. Snad…

    25. duben 2024

    Kategorie: All-in-one systémy Autor: Daniel Březina
  • Robert Mayer Turntables

    Je to takový klasický příběh audiofila – nejprve objevíte kouzlo hudby, pak šarm hi-fi a následně zjišťujete, že právě pro ten váš úplně specifický vkus (protože každý máme maličko jiný)…

    22. duben 2024

    Kategorie: Značky Autor: Daniel Březina
  • Wharfedale AURA 2

    Těžko v dnešní době najít výrobce reprosoustav, který by nabízel tolik hodnoty za vložené peníze (ve smyslu kvality provedení a věrnosti, nikoli snad přímo prvoplánové zábavnosti přednesu), jako je anglický…

    18. duben 2024

    Kategorie: Reprosoustavy regálové Autor: Daniel Březina
  • Closer Acoustics OGY

    Značka Closer Acoustics pochází z Polska, konkrétně z bezmála stotisícového města Jastrzębie-Zdrój, které najdete ve Slezském vojvodství na jihu země. Jacek Grodecki slyšel první hi-fi u svého otce v roce…

    11. duben 2024

    Kategorie: Reprosoustavy regálové Autor: Daniel Březina

Felix Sit Annus Novus

Posledních 365 dní poněkud uteklo... Jako by to bylo každý rok rychlejší a rychlejší. Možná je to však i tím, kolik věcí se děje a kolik se jich stalo právě i v roce 2023.

Číst dál...

RYCHLÝ DOTAZ

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies