Jihofrancouzský výrobce Métronome se svou ultra luxusní odnoží Kalista vytváří svébytné kreace na poli (SA)CD přehrávačů a D/A převodníků již nějakých 30 let. V roce 2019 vykročila značka do světa SACD s modelem AQWO, na který navazuje a novou řadu komponentů tak utváří verze rozdělená na diskový transport a D/A převodník.
Jak transport, tak převodník jsou navíc ještě rozděleny do dvou nezávislých šasi, aby napájecí část byla od té signálové poctivě stíněna. Externí zdroj s poetickým názvem Elektra je navíc u každého zařízení navržen mírně odlišně co se týká vnitřní topologie a použitých součáste. Masivní, stabilní a pečlivě regulované zdroje jsou základním kamenem firemní filozofie.
Métronome t|AQWO
t|AQWO je klasicky působící komponent s horními posuvnými dvířky, pod nimiž se ukrývá SACD mechanika z dílen D&M s drobnými úpravami, ke které si nicméně Métronome navíc napsal kompletně vlastní ovládací software a vyrobil tlumící přítlačný puk z Delrinu. Pečlivost konstrukce tu podtrhuje mimo jiné uzemnění, vedoucí od povrchu roztáčeného kotoučku až k zemnícímu kolíku.
Na přední straně výrobce osadil velký dotykový displej pro elegantní ovládání, vzadu jsou pouze nezbytné digitální výstupní konektory s tím, že preference je pochopitelně HDMI IIS rozhraní, které dovolí i přenos kódovaného SACD signálu do některého z kompatibilních firemních převodníků.
Naddimenzovaný zdroj používá tři toroidní transformátory, filtry Schaffner a plných sedm nezávislých napájecích zdrojů. Bohatá dávka kondenzátorů tu slouží i jako ochrana před EMI a RFI rušením. Výrobce tvrdí, že díky zdroji Elektra nebude mít externí napájecí filtr žádný vliv.
Celá konstrukce je velmi poctivá, využívá neošizené, tlusté hliníkové profily a ačkoliv nejde o honosný luxus jako u sesterské značky Kalista, zpracování má úroveň hodnou odvážných cenovek.
Stroj (respektive oba boxy) rozkládá svou váhu na zašpičatělých nenápadných pucích z Delrinu, které ale slouží jako první linie anitivibrační obrany. Samotné šasi transportu ale absorbuje vibrace i pouhou hmotností 13,2 kg, což je při šířce 43 cm, výšce 12 cm a hloubce 42 cm poměrně dost. Připočtěte ještě zdroj, který stojí na stejném půdorysu, má ale výšku jen 8 cm a hmotnost ještě tučnějších 14 kg a máte masivní stroj.
Zajímavou funkcí je možnost nastavení upsamplingu nebo naopak downsamplingu načteného signálu. Je to atypické pro samotný transport (často to umí D/A převodník) a převzorkování je dostupné jak pro PCM 16 bit / 44,1 kHz, tak pro DSD64, tedy SACD signál.
Métronome c|AQWO
Logickým partnerem pro transport je v identickém vizuálním stylu i stejně velkých a stejně provedených šasi (jakkoliv u převodníku s hmotností 12 kg a u zdroje 12,7 kg) provedený D/A převodník c|AQWO. I tomu vládne vpředu multifunkční velký displej, na kterém lze nastavit mnoha zajímavého počínaje barvou uživatelského rozhraní, přes některý z šesti digitálních filtrů až po jedno ze tří napětí na výstupních konektorech (1,4 / 2,5 / 3 V).
Uvnitř pracují dva blíže čipy AK4497 od japonských AKM (mimochodem jediné komponenty, které nepochází z Francie), každý na jednom kanálu v dual-mono režimu. Díky nim převodník zvládá PCM (až 32 bit / 384 kHz) i DSD signály (až 22,5 MHz). Mimořádně působivé jsou technické údaje - fenomenální dynamický rozsah 175 dB nebo odstup signálu a šumu přes 140 dB.
Konektivita převodníku je pak dostačující - prim hrají USB a HDMI / I2S rozhraní, díky nimž si užijete plné rozlišení přístroje, ale jsou tu dva konektory AES/EBU, dva koaxiální a dva optické vstupy, takže c|AQWO zapadne dobře do jakékoliv sestavy. K tomu pomohou jak cinchové, tak symetrické XLR analogové výstupy.
Napájecí zdroj pro převodník je ještě komplexnější a využívá rovnou čtyř toroidů a jedenácti nezávislých napájecích linek. Ochranu před RFI a EMI rušením tu obstarává mohutná baterie 96 filtračních kondenzátorů.
Je u Métronome zajímavou tradicí, že se u zdrojových komponentů nabízí i příplatkový modul, který výstupní signál moduluje přes elektronky, byť sám výrobce říká, že to je volba "hezkého" na úkor "přesného a čistého". Pokud ale chcete, lze osadit dvě lampy JAN6922 a dvě ECC88, pracující v čisté třídě A, byť v tu chvíli klesne dynamika "jen" na 140 dB.
Sestavu přehrávače a převodníku jsme poslouchali v kopřivnické, akusticky optimalizované místnosti dovozce, kde mu společnost dělaly jako zdroj signálu Métronome AQWO pro porovnání a zesilovač Vitus SIA-03, jehož zvuk jsme mohli srovnávat se sestavou Pass XP-30 / X350.8. Vždy se poslouchalo na Rockport Avior II, kompletní kabeláži Nordost Valhalla 2 a řadě "optimalizačních" pomůcek od divize QRT amerického Nordost - od zemnících jednotek QKore, napájecích lišt Qb8, filtrů Qx4 a Qx2 až po harmonizační jednotky QPoint s lineárními napájecími zdroji.
Tóny kontrabasu v "I Can´t Stop Loving You" od Madeleine Peyroux ("The Blue Room" | 2012 | Univeral | 0602537242689) byly v podání děleného Métronome nádherně "masité", bohaté a ačkoliv v nich podle firemního stylu cítíte trochu vřelejší šmrnc, na rozdíl od ostatních přehrávačů Métronome i Kalista nabízí t|AQWO a c|AQWO zvuk jen s minimální vlastní stopou, urovnaný, hladký a byť nonšalantní, tak velmi realistický a přímý. Skvěle podaná byla váha a plnost nástroje, ten podvědomý vjem "dřevitosti" hlubokých tónů, kdy energii rezonující velkým hřejivým tělem. Parádní je ale i schopnou vykroužit jednotlivé tóny s mimořádnou elegancí, vystihnout jejich napnutý impuls a zároveň jim dát poddajnost i čitelnost.
Také bez okras nahraný vokál Renée Fleming v "Mandoline" Clauda Debussyho (""Night Songs" | 2001 | Decca | 467 697-2) kombinoval lehce přátelskou charakteristiku, vlastní všem komponentům Métronome, s expresivní přímostí, neutrálností a nepředstírající autenticitou, kdy dělený přehrávač nechává vyniknout až fantasticky jasně delikátní jemnůstky školeného hlasu, aniž by ale překročil ve své brilantnosti hranice potenciálně unavující technicistnosti. Zpěv zněl s lehkostí a živostí, energický a velmi konkrétní, odloupnutý z hudebního pozadí a přesto jasně zaintegrovaný.
V krásně bohatém a harmonickém stylu podal dělený přehrávač i nejvyšší frekvence, činely v "Midnight Voyage" Michaela Breckera ("Tales from the Hudson" | 1996 | Impulse | 051 191-2) cinkaly energicky, soustředěně a se skvostnou zaostřeností. Rozlišení je obecně skvělé, množství extrahovaných informací v nijak okázalém balení vám ukáže fantasticky plastickou plochu činelu, nechá vás vnímat dopad paličky i šíření tónu kovovou plochou, která je pořádným kusem kovu, žádným malým plíškem. Až analytický charakter ale ani tady nesklouzává k tvrdosti, byť označení neutrální je rozhodně na místě.
Parádní, nestísněná, naopak vlastně až velmi odvážná je dynamičnost projevu - klavír v "Piano Quintet in E-Flat major op. 44" Roberta Schumanna ("The Complete Piano Trios" | 1997 | Philips | 456 323-2) byl proporčně veliký, mocný a každý úhoz do klávesy doprovázelo slyšitelné klapnutí a okamžité zazvonění struny. Je to nejen zvuk nádherně komplexní a prokreslený, ale i razantní, suverénní a výbušný. Métronome stále hraje spíše o dýchnutí klidněji, ale umí zprostředkovat razanci velkého nástroje s jistotou a zřetelnou rezervou.
Fantastickou práci odvádí dělený Métronome v podání detailů, konkrétně v tom, jak naprosto jednoduše, elegantně, v jaké bohatosti a jak snadno nahrávkám dává řád, hloubku a rozčlenění. Úžasně bohatá a plná byla "Feeling Yourself Disintegrate" od The Bad Plus ("For All I Care" | 2008 | Emarcy | 0602517821644), pohlcující ve své rozlehlosti (či jak nazvat tu schopnost zaplnit celý poslechový prostor) a přitom famózně propracovaná. Jednotlivé nástrojové linky jsou s naprostým přehledem oddělené, na libovolný nástroj nebo hlas se můžete soustředit zcela bez obtíží a to jak úvodních harmonických pasážích, tak v kakofonické záplavě zvuků na konci skladby - ani v jedné poloze Métronome neztrácí nenucenou jistotu dokonalé organizace. I tady je cítit, že oproti ostatním firemním výrobkům jsou kontury svědomitě precizně zaříznuté, bez okolků se tu hraje na přesnost a absolutní čistotu.
Podání prostoru nahrávek, to je velká deviza jihofrancouzské značky a ani t|AQWO / c|AQWO (snadno vyslovitelné pojmenovávání produktů naproti tomu Francouzům moc nejde) není jiné. Ale vlastně trochu je - opět se totiž projevuje jako nestranný průvodce hudbou a přestože stále nabízí větší proporce nástrojů i scény, než je obvyklé, není to ten až rozmáchle nadživotní styl. Přesto byla "Over the Rainbow" od The Modern Jazz Quartet ("Fontessa" | 1956 | Atlantic Masters | 81227 3687-2) rozprostřena na opravdu velké ploše, s lokalizací nástrojů, která snese nejpřísnější měřítka a kde pravolevý a předozadní přirozeně vnímaný prostor utváří až překvapivě plastický, bezmála holografický vjem.
Jak už bylo řečeno, vrcholný dělené Métronome hraje velmi nestranně a nezkrášleně, ač v sobě zachovává tu špetku vstřícné příjemnosti. "Champs Elysées" od Zaz ("Paris" | 2014 | Warner Music | 0825646149216) byla díky tomu zároveň úžasně zábavná ve svém čirém hudebním nadšení, byla přesná a nezkreslení včetně třeba patrných limitů na vokálu a byla při tom všem úžasně plynulá, až tekutá a rytmicky houpavě strhující, takže jakékoliv slyšitelné limity a problémy snadno hodíte za hlavu a užíváte si podstatu hudebního zážitku.
SACD transport t|AQWO a D/A převodník c|AQWO francouzských Métronome je vskutku luxusní, prvotřídní produkt. Nejen tím, že je tento dělený přístroj vyráběný s vysokým podílem ruční práce z čistě francouzských zdrojů (tedy s čestnou výjimkou japonských čipů v převodníku a mechaniky v transportu), ale hlavně tím, jak luxusně a nádherně hraje, kolik hudby dokáže extrahovat z nenápadných kotoučků a jak snadno vás vtáhne do osidel hudebního prožitku a vzbudí ve vás chuť roztáčet další, další a další nahrávky, skrze něž plynou hodiny proposlouchaného času s fascinující rychlostí. Métronome se u svého top modelu vydal maličko jinou, mimořádně zvukově neutrální a přitom ještě preciznější, ještě dospělejší a ještě zábavnější cestou a přestože cenovka je stejně luxusní jako zvuk, tohle není přehrávač suchých jedniček a nul, tohle je přehrávač intenzivních emocí.
Kč 549 990,- - t|AQWO
Kč 529 990,- - c|AQWO
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/sacd-prehravace-a-transporty/2482-metronome-t-aqwo-c-aqwo#sigProIdc66c9512fd
--- --- --- --- ---
KLADY
+ muzikálnost a plnost
+ možnost přizpůsobení (resampling, výstupní napětí,...)
+ jeden z nejlepších dělených SACD přehrávačů na světě
+ bytelné zpracování
+ na rozdíl od zbytku firemní produkce mimořádně vyrovnaný a nestranný zvuk
+ dobré odhlučnění mechaniky
ZÁPORY
- možná trochu ordinérní vzhled
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Amarock Studio | www.amarockstudio.cz